Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

24 oktober, 2011

Gåte: Hvor mange markedsfolk trenger du for å skru i en lyspære?

En gammel svenskevits med ny vinkling og ikke uvanlig å høre når salgsfolk omtaler markedsfolk (og visa versa). Dessverre er ikke manglende samarbeid mellom salg og markedet noe å le av. (Ikke mellom noen avdelinger, for den sakens skyld).


Her er hele gåten:
Salgs spør: Hvor mange markedsfolk trenger du for å skru i en lyspære?
Salg svarer: 15
  • 1 person til å ignorere forespørselen fra salg.
  • 1 person til å lage en kreativ brief om hvorfor lys er viktig.
  • 7 personer til å lage YouTube-videoen om hvordan du skrur i en lyspære.
  • 1 person til å evaluere mengden lys som konkurrentene tilbyr og lage en analyse av markedssituasjonen.
  • 2 personer til å lage produktpitchen.
  • 1 person til å bestemme en konkurransedyktig pris og sette kostnaden langt over denne.
  • 1 person til å kjøpe en 150 watts lysbære til en 60-watts lampe.
  • Og til slutt - 1 person til å sette riktig "spin" på prosessen!

Fra spøk til alvor - det er mange ting salgs- og markedsavdelingene rundt omkring er frustrert over når det gjelder hverandre. Uansett om du jobber på salg eller marked, hvorfor ikke ta en litt test på deg selv og din avdeling når det gjelder følgende påstander:

  • Frustrasjon #1: Marked gir oss bare svake leads.
  • Frustrasjon #2: Marked leverer ikke det salg trenger for å lykkes.
  • Frustrasjon #3: Marked involverer ikke salg i planleggingen sin.
  • Frustrasjon #4: Marked jobber ikke for - eller vet ikke hvordan - de skal bevege et leads nedover i trakten.
  • Frustrasjon #5: Marked kjenner ikke kundene.
  • Frustrasjon #6: Marked måler ikke de riktige tallene.
  • Frustrasjon #7: Marked gir oss ikke tilgang til fakta de har om våre kunder.

Hvordan gikk det?
I hvilken grad gjelder de syv frustrasjonene der du jobber?

Neste gang noen slår en vits på bekostning av markedavdelingen (eller salgsavdelingen), er det kanskje greit å bruke tiden på å bygge bro mellom de to avdelingene og heller slå vitser om svensker i stedet ...

PS. Saken har vært publisert på vergil.no for en god stund siden, men siden flere har etterlyst den i det siste kommer den igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar