Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

16 august, 2011

Det blir ikke moro før ringen er på plass

I hvert fall hvis vi snakker om de engelske "suppe-filmene" (min manns beskrivelse av filmer jeg ser på når jeg strikker ved siden av filmen og vil ha garantert lykkelig slutt.) Det må en Engagement Ring til før den vakre damen i Jane Austen-stil tillater stort mer enn et kyss. Hvis ikke blir det kun masse småprat før damen svever avgårde og gifter seg med en annen. Egentlig er det vel samme greien som gjelder med kunder også?

Om ikke akkurat i form av en Engagemenet Ring, så i hvert fall en relasjon med kunder som er preget av mer enn småprat for at de til slutt velger å kjøpe fra en annen.

Ta listen over de som har gitt samtykke til nyhetsbrev fra deg? Hvor mange av dem er det som faktisk kjøper noe? Og de 20 000 Facebook-vennene dine. Kjøper de noe, eller springer de bare rundt i butikken og går over gaten til konkurrenten din når pengene skal på bordet?

Det er to ting som slår meg, i fortsettelsen av Jane Austen-historien:
  1. Vet jeg hva jeg vil med e-postene jeg samler samtykke til og sender ut?
    Eller er jeg mest opptatt av å kunne fortelle på neste kull av E-postskolen hvordan jeg har bygget opp listen helt organisk?
  2. Vet jeg om det blir noe Engagement ut av e-postene jeg sender ut?
    Rører jeg noen eller skaper mer interesse, slik at folk ikke bare titter og snur i døra?
  3. Har jeg selv egentlig engasjert meg bare fordi jeg har Liked en Facebook-side?
  4. Er jeg så opptatt av interaksjon at jeg glemmer at det er engasjement som til syvende og sist teller?
Det er mulig jeg har jobbet for mye med netthandel og webstatistikk den siste tiden, men det slår meg at vi teller (og feirer) den første daten, mens vi glemmer at kirkeklokkene må ringe for at det skal bli penger i kassen.

De som kjenner meg vet at jeg har masse lapper hengende på veggen foran meg på kontoret av typen:
  • Har du husket "Call to action"?
  • Er det du skriver interessant for andre enn deg selv?
  • JFDI (hva det betyr får bli et annet innlegg)
Jeg tenker jeg må henge opp en ny lapp:
  1. Hva vil du med (e-posten, blogginnlegget, tweeten, Facebook-posten - stryk det som ikke passer)?
  2. Går det an å sjekke at det faktisk skjer noe?
  3. Fikk jeg det som jeg ville?
Heldigvis finnes det grenseløse muligheter for testing, måling og oppfølging i kilder som:
  • Kundens bevegelser på nettstedet ditt, i form av måltrakter
  • Kundens preferanser, for eksempel på Min Side
  • Tracking av sammenhengen mellom klikk i en e-post og faktiske kjøp
  • Oppfølging av hvor mange som kjøper mer enn en gang, ved å kople nettstatistikkene til salgsstøttesystemet
  • Analyse av hvor mange som var interesserte nok til å starte på et skjema, men som aldri gjorde seg ferdig og klikket på SEND.
Listen er heldigvis endeløs, det gjelder bare å GJØRE de riktige tingene ...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar