Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

03 juli, 2011

Har du din egen vincoach?

Før ferien trengte jeg hjelp til å velge ut en god italiensk vin med bobler. Siden jeg selv ikke har filla peiling på vin (utover at jeg vet hva slags opplevelse jeg vil ha, men aldri hva det heter på fagspråket) tok jeg meg friheten å kontakte en vinimportør jeg kjenner litt via-via .. du vet, sånne mennesker som du vet hvem er fordi du kjenner noen som kjenner... For å gjøre en lang historie kort ... dermed fikk jeg meg en vincoach.

Og en tanke om at jeg kanskje skulle skaffe meg flere coacher. Ikke av den forretningsmessige og formelle typen, men folk som kan være verdifulle sparringspartnere på et litt mer praktisk og hverdagslig nivå. Som for eksempel:

"Nå ser jeg ikke skogen for bare trær" - coach
Jeg tenker det skulle være en som jeg ikke trenger å bevise så fryktelig mye ovenfor. En som det går an å ringe til eller ta en kaffe med hvis jeg ikke selv klarer å se hva som er viktig og hva som må prioriteres i en hektisk hverdag. Når jeg tenkter meg om kjenner jeg flere som er superflinke til å stille spørsmål av typen:
- Hva er det verste som skjer hvis a eller b hender?
- Hvis du ikke tenker på hva andre tror og mener, hva ville du da gjort?
- Hvis tid og penger ikke betydde noe, hva ville vært den beste løsningen?

"Nå trenger jeg en befriende latter" - coach
Du kjenner typen, de folkene som garantert får deg til å le selv om du aller mest har lyst til å gråte og/eller slå noen hardt i hodet. De er akkurat like hektiske i hverdagen som oss andre, men de har dette herlige lette synet på livet som smitter over på folk rundt dem. Ofte skal det ikke mere til enn en litt løssluppen mail i deres retning før latteren kommer.

"Nå trenger jeg å blåse rent hodet" - coach
Dette er folk som ikke vokser på trær, men når jeg tenker etter er jeg trygg på at jeg har flere av den typen innen rekkevidde også. Selv om de ikke kommer i tretten på dusinet er de lette å kjenne igjen på ordene de ALDRI bruker: umulig, vanskelig, har gjort det før, utfordrende, osv. Tvert i mot er de helt rå på å tenke nye tanker uten å la tanken på hvordan ideene skal gjennomføres komme i veien. Praktisk og fornuftig kan jeg være selv, det er ikke det jeg trenger når jeg jakter på denne typen coach. De er i tillegg flinke til å følge med på hva som skjer og kan dermed også fungere som en slags "Hva skje`a"  coach.

Helt på tampen, den hjelpsomme herren hos vinimportøren vet selvfølgelig ikke at han har blitt min personlige vincoach og det trenger han ikke vite heller. Det viktigste er at jeg vet om coachene mine ... neste gang jeg trenger hjelp til vin, rydding i hodet, nye tanker eller en god latter!

Har du ideer til andre typer coacher som kan være gledelige og nyttige, er det bare å komme med forslag i kommentarfeltet under. God coachjakt!

1 kommentar:

  1. Herlig :-)
    Tenk at når du trenger å le - ring da Morten T

    SvarSlett