Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

06 juli, 2011

Pass for guds skyld på at kundene dine ikke får vite ...

... at du behandler dem dårligere enn nysalgsprospektene dine. For eksempel når du går ut med gratistilbud til nye kunder som ikke også kommer de eksisterende kundene dine til gode.

Et eksempel:
Enkeltpersonsforetaket Vergil har nettopp blitt aksjeselskap og det formelig flommer inn med gode tilbud. I dag fra en herværende næringslivsavis som ville gi meg tre ukers gratis levering. Jeg takket selvfølgelig ja til et slikt hyggelig forslag, og ga beskjed om at de ikke trengte å opprette noen ny kunde siden jeg allerede var abonnenent via Vergil ENK. Det triste var at det ikke var mulig, fagre gaver til eksisterende kunder hadde selgeren ikke lov til å gi!

Selgeren skal ha skryt for at han tok seg bryet med å spørre salgssjefen sin om han likevel kunne få lov å gi bort avisen i tre uker, men han fikk nei ...

Hva kunne vært gjort annerledes?
  1. Salgssjefen skulle sagt ja, så hadde de fått en enda mer fornøyd kunde fremfor et blogginnlegg.
  2. Ringelistene kunne vært vasket mot kundelisten. Vergil ENK og Vergil as på samme adresse og med samme kontaktperson burde gitt et varsel.
  3. Eksisterende kunder kunne fått litt ekstra fra tid til annen de også. Hvis den andre næringslivsavisen ringer med et godt tilbud kan det jo hende at jeg får lyst til å teste ut en konkurrent. 
Forskjellsbehandling er flott, men pass på at du forskjellsbehandler de kundene som er mest verdt ...

2 kommentarer:

  1. Ja dette var en fin tankevekker. Ser jo at nye kunder kan få "introduksjonstilbudet" sitt både titt og ofte - og ofte alt for lenge. Mens de "gode gamle" kundene må forholde seg til sine forhandlede avtaler - og da kan forskjelsbehandlingen bli helt feil. Det er de solide, eksiserende kundene som på sikt står for den største og beste omsetningen. Mitt råd: la disse kundene noen ganger føle seg spesielle... gi de noe de ikke forventer.. hva kan være så ymse. Bruk fantasien!!! Liv :-)

    SvarSlett
  2. Godt sagt.

    Jeg ergrer meg grønn over at jeg som god og lojal kunde er mindre "verd" en en som stadig hopper på nye tilbud.
    RiksTV er en av dem som ergrer meg da de gir gode tilbud til nye kunder og ikke følger opp til oss osm har vært med en stund.
    Banken jeg hadde fra jeg fikk min første sommerjobb, mistet meg som kunde etter 25 år fordi de verdsatte min lojalitet for lavt.

    SvarSlett