Om ikke akkurat i form av en Engagemenet Ring, så i hvert fall en relasjon med kunder som er preget av mer enn småprat for at de til slutt velger å kjøpe fra en annen.
Ta listen over de som har gitt samtykke til nyhetsbrev fra deg? Hvor mange av dem er det som faktisk kjøper noe? Og de 20 000 Facebook-vennene dine. Kjøper de noe, eller springer de bare rundt i butikken og går over gaten til konkurrenten din når pengene skal på bordet?
Det er to ting som slår meg, i fortsettelsen av Jane Austen-historien:
- Vet jeg hva jeg vil med e-postene jeg samler samtykke til og sender ut?Eller er jeg mest opptatt av å kunne fortelle på neste kull av E-postskolen hvordan jeg har bygget opp listen helt organisk?
- Vet jeg om det blir noe Engagement ut av e-postene jeg sender ut?Rører jeg noen eller skaper mer interesse, slik at folk ikke bare titter og snur i døra?
- Har jeg selv egentlig engasjert meg bare fordi jeg har Liked en Facebook-side?
- Er jeg så opptatt av interaksjon at jeg glemmer at det er engasjement som til syvende og sist teller?
De som kjenner meg vet at jeg har masse lapper hengende på veggen foran meg på kontoret av typen:
- Har du husket "Call to action"?
- Er det du skriver interessant for andre enn deg selv?
- JFDI (hva det betyr får bli et annet innlegg)
- Hva vil du med (e-posten, blogginnlegget, tweeten, Facebook-posten - stryk det som ikke passer)?
- Går det an å sjekke at det faktisk skjer noe?
- Fikk jeg det som jeg ville?
- Kundens bevegelser på nettstedet ditt, i form av måltrakter
- Kundens preferanser, for eksempel på Min Side
- Tracking av sammenhengen mellom klikk i en e-post og faktiske kjøp
- Oppfølging av hvor mange som kjøper mer enn en gang, ved å kople nettstatistikkene til salgsstøttesystemet
- Analyse av hvor mange som var interesserte nok til å starte på et skjema, men som aldri gjorde seg ferdig og klikket på SEND.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar