Av tre ulike emnefelt skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke var forberedt på at vinneren skulle bli mitt alt. C, og at det skulle bli så store forskjeller mellom den beste og de to andre. Tvert i mot ble den siste kastet på helt på tampen (og gjorde dermed testen om til en A/B/C-test for å være nøyaktig).
- 15,38 % = A: Skråblikk på salgsstrategi, innhold i sosiale medier og noen tanker om verdien av en egen vincoach
- 29,4 % = B: Innhold i sosiale medier, skråblikk på salgsstrategi og noen tanker om verdien av en egen vincoach
- 41,2 % = C: Vergil Magasin: Faglig påfyll om CRM, e-post, salg, innhold og sosiale medier
Antallet klikk på de tre var mer likt, men også her vant faktisk alternativ C! Det er ikke alltid det skjer, så det lønner seg å følge med slik at man ikke sender ut den med best åpningstall og dårligst klikk. Da skyter vi oss selv i foten. Husk også på at så mange som 65 % (som er det siste tallet jeg har fått med meg) leser e-post uten bildevisning, og dermed blir det enda viktigere å se etter faktiske klikktall i stedet for kun åpning og klikk som andel av åpning.
Det er mye man kan teste og det viktigste er uansett å teste noe hver gang - i tillegg til å ha et mål og en mening med det du tester. Er du klar for å lese mer om testing kan jeg anbefale en kjekk liten e-bok som er laget av HubSpot: "Top 7 Inspirational Email Tests".
PS. Tilbake i 2009 laget Vergil en e-postundersøkelse der jeg blant annet spurte utvalget om hvorvidt de testet før de sendte ut og svaret var JA fra kun halvparten. Det er litt som å kaste tid og penger ut av vinduet, med mindre du er synsk og kan stole på magefølelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar