Salg i sosiale medier er mye mer i vinden enn annonsesalg om dagen, men da jeg kom over en interessant artikkel på nettsidene til InFuture slo det meg at likheten mellom deres løsning for suksess i sosiale medier var slående lik malen for et vellykket kundemøte. Sørger du for å Fokusere, få Oppmerksomhet, Engasjere og utløse Handling er sannsynligheten for suksess stor, uansett kanal.
InFuture henviser i sin artikkel til boken Øyenstikkereffekten (The Dragonfly Effect), der professor i markedsføring ved Stanford-universitetet Jennifer Aaker sammen med sin medforfatter Andy Smith, har analysert et stort antall eksempler på kampanjer i sosiale media. Ut av disse gjennomgangene har de laget er rammeverk for hvordan små handlinger kan utløse store endringer.
Er det ikke fantastisk at det i et stadig mer sammensatt og ikke minst stort medielamdskap finnes holdepunkter som holder stand? Og som det går an å sjekke kampanjer mot før oppstart uavhengig av om det er et gammeldags kundemøte eller sosiale medier!
Jeg har i hvertfall nettopp laget meg en ny sjekkliste til å henge på veggen med 4 spørsmål som skal besvares med JA før jeg trykker på knappen.
- Har det jeg driver med et mål som det går an å følge opp?
- Gjør jeg nok for å fortjene oppmerksomheten til de jeg ønsker kontakt med?
- Er historien min god nok til å engasjere mottakeren og holde på oppmerksomheten deres?
- Klarer jeg å utløse en handling?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar