Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

05 juni, 2011

The Elevator Pitch - hvordan presentere deg selv på 30 sekunder

Begrepet Elevator Pitch oppsto under dot.com-perioden, som en måte å skaffe kapital til nye prosjekter på. Det være seg på arrangementer som First Thuesday, på konferanser, i en lunch, eller i løpet av en kort heistur (derav navnet)med en potensiell investor. Ideelt sett skulle det være en presentasjon av deg selv eller prosjektet ditt på max. 100 - 150 ord.

Hvorfor bruke tid på å lage en Elevator?
I et tidligere salgstips skrev jeg om hvordan du får kundene til å komme til deg blant annet ved å være tilstede på kundens møteplasser. Har du en fengende og konkret presentasjon av deg selv - en Elevator Pitch - kommer du til å få enda flere kontakter med deg hjem fra bransjetreff, messer og seminarer.
I tillegg gir det deg et godt svar på standardspørsmålet: "Hva driver du med?".


Som bonus får du et ekstra fokus på dine egne sterke sider, hvilket marked du er i og hvordan du best kan selve deg selv. Det er jo det vi driver med alle sammen, selger oss selv!

Trenger DU en Elevator Pitch?
Svarer du ja på minst ett av spørsmålene under er det verdt innsatsen å jobbe med en egenpresentasjon.
  1. Har du vanskeligheter med å forklare hva du driver med og slags produkter og/eller tjenester du tilbyr?
  2. Føler du deg ukomfortabel når du må skryte av deg selv?
  3. Har du ditt eget firma eller jobber freelance?
  4. Har du lyst på ny jobb, nye kunder eller en ny karriere?
  5. Føler du ubehag ved å presentere deg selv på seminarer og nettverksarrangementer?
Hvordan lager du en Elevator Pitch?
  1. Søk etter deg selv på Google. Se hva slags treff du får og hvordan du fremstår.
  2. Søk på Google etter en person du gjerne vil ligne på. En konkurrent eller en kollega i bransjen. Se hva slags treff du får og hvordan han eller hun fremstår.
  3. Skriv din egen presentasjon: Navnet ditt (åpenbart :-), hva du driver med, hvor markedet ditt er, hva du er best til (denne er den verste for oss nordmenn som er vokst opp med Janteloven) og et utsagn som skaper en handling eller en videre dialog. Det viktigste er at presentasjonen inneholder noe som gjør at den du snakker med får lyst til å vite enda mer om deg og det du driver med.
  4. Tren på Pitchen til den sitter så godt at du kan fremføre den naturlig i søvne, gjerne sammen med en venn eller en kollega.
  5. Gjør Pitchen din synlig i alle tilgjengelige kanaler, via din egen bransjeforening, gjennom artikler, etc. 
  6. Lag deg et visitkort som viser frem dine spesielle talenter?
Lykke til! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar