Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

30 juni, 2011

Gammel kunnskap virker i nye (og sosiale) kanaler

På 90-tallet jobbet jeg som selger i Gule Sider. Med stort fokus på salgstrening og bruk av maler i salgssamtalen. En av teknikkene vi lærte var hvordan vi i løpet av en times kundemøte skulle få kunden (og oss selv) fra åpning til avsluttet salg.

Salg i sosiale medier er mye mer i vinden enn annonsesalg om dagen, men da jeg kom over en interessant artikkel på nettsidene til InFuture slo det meg at likheten mellom deres løsning for suksess i sosiale medier var slående lik malen for et vellykket kundemøte. Sørger du for å Fokusere, få Oppmerksomhet, Engasjere og utløse Handling er sannsynligheten for suksess stor, uansett kanal.

InFuture henviser i sin artikkel til boken Øyenstikkereffekten (The Dragonfly Effect), der professor i markedsføring ved Stanford-universitetet Jennifer Aaker sammen med sin medforfatter Andy Smith, har analysert et stort antall eksempler på kampanjer i sosiale media. Ut av disse gjennomgangene har de laget er rammeverk for hvordan små handlinger kan utløse store endringer.

Er det ikke fantastisk at det i et stadig mer sammensatt og ikke minst stort medielamdskap finnes holdepunkter som holder stand? Og som det går an å sjekke kampanjer mot før oppstart uavhengig av om det er et gammeldags kundemøte eller sosiale medier!

Jeg har i hvertfall nettopp laget meg en ny sjekkliste til å henge på veggen med 4 spørsmål som skal besvares med JA før jeg trykker på knappen.
  1. Har det jeg driver med et mål som det går an å følge opp?
  2. Gjør jeg nok for å fortjene oppmerksomheten til de jeg ønsker kontakt med?
  3. Er historien min god nok til å engasjere mottakeren og holde på oppmerksomheten deres?
  4. Klarer jeg å utløse en handling?
PS. Les gjerne hele artikkelen fra InFuture.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar