Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

08 juni, 2011

Kjøpe e-postverktøy? Dette setter jeg pris på hos mine partnere

Er du i markedet for å kjøpe deg et e-postverktøy, er tilbudet etter hvert blitt ganske stort.
For å unngå grå hår og søvnløse netter er det en fordel å ha et verktøy som passer til jobben.

For meg er verden perfekt når jeg har en leverandør som oppfører seg som en partner og et verktøy som er så godt at jeg kan bruke tid på innhold i stedet for å "leke" IT-support. De siste 4-5 årene har jeg brukt (og misbrukt) ganske mange ulike løsninger, og har endt opp med følgende drømmeliste.



Kanskje kan drømmelisten være til glede for deg også?
  1. Høy kompetanse på 1:1-kommunikasjon som fag og e-post som kanal
    - Det er supert med faglig sterke teknologer, men om de ikke kan (eller vil) følge meg når jeg snakker om kunder og hva kommunikasjonen faktisk skal oppnå blir det slitsomt. Test gjerne leverandøren din på et konkret case og se hva slags ideer og løsninger de kommer opp med og hvor morsomme de er som sparringspartnere.
  2. Intuitiv og brukervennlig programvare
    - Ingen har ubegrenset med tid å bruke på kampanjer og nyhetsbrev. Og siden e-postmarkedsføring på ingen måte er grunnforskning trives jeg best med verktøy som ikke krever utdannelse på doktorgradsnivå. Litt mer seriøst, det skal være mulig å ta i bruk løsningen uten lang erfaring med IT-verktøy og ukelange opplæringsrunder. Og det bør være mulig å være borte fra løsningen en ukes tid uten å måtte ta frem brukermanualen for å huske hvordan alt virket.
  3. Mulighet for segmentering og fletting
    - Siden jeg er så glad i 1:1-kommunikasjon, bruker jeg helst løsninger der det er enkelt å segmentere mottakerne og flette inn relevant innhold uten å måtte lage x antall versjoner av samme utsendelsen. Dette punktet er også et spørsmål om tid og oppfølgingsmulighet, siden èn utsendelse med variabelt innhold er raskere å lage og enklere å se resultatene av.
  4. Integrasjonsmulighet mot eget CRM- og/eller salgsstøttesystem
    - Hvis du velger et e-postverktøy som ikke (enkelt) snakker med de systemene du allerede bruker for å holde styr på kunder og salg, blir det tungt å beholde høy datakvalitet. I tillegg vil manuelle rutiner for flytting av data mellom ulike systemer som regel føre til at man dropper å gjøre det, og dermed heller sender ut e-poster som er mindre relevante og ikke tilpasset mottakerens behov. Resultatet? Et dårligere resultat. 
  5. Analyse og statistikk
    - Det som ikke måles, blir ikke fulgt opp. Det gjelder for ledelse og det gjelder for e-postmarkedsføring. Hvis det derimot er enkelt å følge med på hva som leses og hva som fører til handling er det inspirerende å se etter forbedringsmuligheter - og lettere å få aksept for tid og penger til e-postutsendelser. Jeg er helt firkantet på dette punktet og velger gjerne bort fancy funksjonalitet i bytte mot gode analysemuligheter!
  6. 6.Personlig support
    - Ikke et vondt ord om Google og deres etter hvert store utvalg av gode løsninger, jeg bruker dem på daglig basis. Men når dead-line nærmer seg og du trenger hjelp er det ikke en FAQ-side på nettet du trenger. Da er det et levende og tilgjengelig menneske som gjelder.
    NB: Det bør også være en kontakt med kunnskap om annet enn å selge deg en enda større løsning.
  7. Mulighet for å bygge stein på stein
    - Veien blir til mens man går, og man lærer mens man er ute på tur. jeg liker derfor best de løsningene der det er mulig å starte i det små med en ganske enkel løsning, og heller bygge på i høyden og bredden etter hvert som kunnskapsnivå og erfaring øker. Billigere blir det også, siden behovene som regel endrer seg i takt med erfaringen.
  8. Levende referanser
    - Sist, men ikke minst: Ta gjerne en prat med noen som allerede bruker løsningen du har fått tilbud på. Tenk på forhånd gjennom hva som er viktig for deg, og spør hva som er det beste og verste med løsningen. Det finnes så vidt meg bekjent ingen perfekte e-postverktøy, men det er alltid fint om det som er viktigst for deg og dine behov også er det løsningen er best på.
E-postmarkedsføring er både morsomt og lønnsomt, og det blir enda mer av begge deler dersom det verktøyet vi bruker bidrar til utvikling fremfor innvikling ...
 
PS. I Vergil bruker jeg/har brukt ulike løsninger avhengig av mål og mening med prosjektet, bla. IDA fra Bring, Apsis, Portrait Million Handshakes, Arkisign og Oculos sine løsninger. Står du på farten til å kjøpe en av disse er du velkommen til å bruke meg på pkt. 8: Levende referanser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar