Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

12 juni, 2011

Sosiale medier eller sosial business?

Tenker du som meg, når du blir invitert til å "like" firmasider på Facebook, at alt for ofte er det ikke så veldig mye å like? Ikke fordi du mangler velvillig innstilling, men fordi det er fint lite innhold på siden.
  
For egen del er jeg oppriktig velvillig innstilt når en kunde, leverandør, samarbeidspartner eller tidligere kollega sender meg et tips om at de tror jeg kommer til å like en eller annen Facebook-side. Vi har en relasjon til hverandre og jeg elsker nye muligheter for salg og relasjonsbygging.

Men, i "beste" fall snakker vi om en side som er lansert i forbindelse med en kampanje, der det nå snart obligatoriske "kampanjen må også inkludere sosiale medier" er ivaretatt med opprettelse av en Facebook-side. Ordet "kampanje" er forresten ofte betegnende for hvordan siden blir fulgt opp og videreutviklet. Her om dagen hørte jeg Facebook beskrevet som verdens største kirkegård. Blir ikke mye butikk av det ...
  
Kos med misnøyde skaper ikke verdi. Å grave seg ned i elendighetsbeskrivelser skaper like mye verdi som de som drømte om at Internett skulle gi seg på 90-tallet. Det er mye morsommere å finne en løsning.
  
Min store salgshelt Jeffrey Gitomer kommer med ett forslag i sitt salgsnyhetsbrev Sales Caffeine:
- Stop thinking of it as social media, and begin thinking of it as BUSINESS social media. (påmelding finner du på forsiden av www.gitomer.com). Han fortsetter: - There are all kinds of books and seminars available on social media and business social media. I recommend reading as much as you can, and attending as many as you can. But my biggest recommendation is: START NOW.
  
Jeg vil gjerne legge til AND KEEP UP THE GOOD WORK. I mitt hode er Facebook og andre sosiale medier ikke noe mer hokus pokus enn alle andre kanaler når det kommer til kundeoppfølging:
  1.  Innholdet må være relevant for dem vi ønsker å snakke med.
  2. Det må være tydelig hvordan vi har tenkt å tilfredsstille ønsker & behov til den som besøker oss.
  3. En god kunderelasjon er ikke bygget i en håndvending, den bygges over tid og med målrettet innsats.
  4. Den som har to ører og en munn oppnår best resultater.
Kanskje skal en selger få ansvaret for Facebook-siden?
Det er mulig jeg hisser på meg folk som er motstandere av salg i sosiale medier nå. Og jeg er selvfølgelig enig i at dette ikke er stedet for råsalg og iherdige salgspitcher. Det er tankegangen og plassering av ansvar jeg er på jakt etter. Hvis Facebook-siden får status som Key Account tenker jeg at sjansene er større for:
  • at den som besøker siden får god og relevant oppfølging.
  • at innholdet som publiseres har vært gjennom en behovsanalyse i forkant.
  • at siden blir tatt vare på også etter at kampanjen er avsluttet.
Som man roper i skogen, får man svar
Uansett hvem som får ansvaret, neste gang noen kommer med ønske om å opprette en ny sosial side kan du jo svare med spørsmålene under. Får du vettuge svar på de fleste av dem er det bare å svare: Sett i gang, og la oss holde det gående.
  1. Hva er formålet med <siden> din?
  2. Hvem er den primære innholdsleverandøren - en ansatt eller en ekstern person?
  3. Hvem vil være moderator (og backup moderator)?
  4. Hvem er det tiltenkte publikum?
  5. Hvordan vil den tiltenkte målgruppen vite om den nye <siden>?
  6. Hvilket innhold vil du legge ut på <siden>?
  7. Er det knyttet til en bestemt produkt- eller bransjeløsning?
  8. Er du interessert i å ha en løpende dialog med leserne av innholdet?
  9. Hvor ofte vil du oppdatere innholdet?
  10. Hvordan skal <siden> henge sammen med andre kanaler vi snakker med kundene i?
  11. Har du støtte internt?
Lykke til med å skape business i sosiale medier!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar