Nøkkelord

analyse (6) CRM (7) epost (10) innhold (6) jus (2) ledelse (5) mobil (3) salg (16) sosiale medier (4)

14 juni, 2011

Kraft i mer enn de foldede hender?

Når haugen av oppgaver som skal følges opp og energireservene tømmes, er det en fordel å vite hvor du kan hente nye krefter fra.

Kjenner du deg igjen i følgende situasjon?
Du starter dagen og strømmen av oppgaver som er i ferd med å forfalle, eller kanskje allerede har forfalt, strømmer på. Du kjenner at energinivået synker bare ved tanken på hvordan du skal rekke å bli ferdig med alt som skal gjøres, samtidig med at du skal rekke å sette i gang nye salgsprosesser som skal gi smør på brødet resten av året.


Sammen med det synkende energinivået forsvinner også evnen til å tenke kreativt og løsningsorientert på kundens vegne og være en god kollega eller leder. Resultatet er dessverre ofte at jeg lar være å starte på de mer krevende oppgavene, jeg slakker av på tempoet i nysalget og øker antallet sidespor og småpauser som forsinker meg enda mer.

Det er en skikkelig ond sirkel spør du meg!
Som det er vanskelig å finne en løsning på når jeg står midt i den. Det hjelper i hvert fall ikke å folde hendene, selv om det etter sigende skal være kraft i de foldede hender i mer religiøse sammenhenger. Tvert i mot er jeg med årene blitt sterk i troen på kraften som ligger i å ha en god reserveløsning som hjelper meg med å:
  • komme tilbake til riktig fokus
  • slutte med å kjefte på meg selv fordi jeg ikke rekker alt jeg skal
  • og som viktigst av alt sikrer at det svingende energinivået ikke går ut over salget eller kundene.
For å fortsette med bibelske bilder, har jeg redusert de Ti Bud til Tre Triks, som henger foran meg på veggen. Så jeg i tillegg unngår å gå i fellen med å glemme at motoren har  en reservetank.
  1. LØFT BLIKKET: Følelsen av å drukne blir borte (eller mindre) når jeg har kontroll på hva som skal gjøres og hvor lang tid jeg skal bruke på hver aktivitet. Helt konkret flytter jeg ToDo-listen fra notatblokken og over i kalenderen i form av avtaler med meg selv. Med realistiske anslag på tidsbruk kommer følelsen av kontroll tilbake og med den mindre tid brukt på ting som ikke er viktig.
  2. LØFT KUNDENE: Med kontrollen på plass (ref. pkt. 1) sjekker jeg om det er satt av nok tid til nysalg og og de viktigste kunderelasjoner. Siden mangel på tid er grunnen til at jeg trenger en reservetank, er det fort gjort at de kjappe og mindre viktige tingene blir tatt først. Når jeg ser "svart på hvitt" i kalenderen hva som skal gjøres OG fordeling mellom kunder og andre oppgaver, er det enklere å prioritere og få tilbake den gode følelsen av å være på riktig vei!
  3. LØFT HUMØRET: For hver time som går - og hver riktige oppgave som er løst - sletter jeg aktiviteten fra kalenderen. Den humørstigningen som kommer etter hvert som dagen blir gradvis tommere er uslåelig. Når humøret stiger, kommer overskuddet og kraften tilbake!
Har du en reservetank? Eller velger du å sette du din lit til de foldende hender ...

1 kommentar:

  1. Fornuftige råd. En god sjekkliste gir den gode følelsen av kontroll og oversikt. En nødvendighet for å kunne overleve i en hverdag med mange kontaktpunkter/relasjoner, stor informasjonsflyt, flere arbeidsoppgaver, endringer og nye mål.

    Det som ikke blir satt i system blir det ikke gjort noe med :)

    SvarSlett